Roger Baburin på Member 24 svarar på:

    3 korta frågor till ett gym om träning!

    Nytt år brukar betyda nya vanor och ambitiösa löften om ett hälsosammare liv. Så här efter nyår gör vi därför en liten koll hos vår hyresgäst Member 24 i Erikslund och dess vd Roger Baburin, för att höra efter hur årets nyårslöften har infriats.

    1. Hur påverkar nyårslöftena om träning och bättre hälsa er verksamhet? Ser ni någon tydlig förändring i besökarantalet eller beteenden i era anläggningar?


    Historiskt sett har det alltid
    varit mer besök och nya kunder på gymmen i början av årsskiftet och även efter sommaren just på grund av nyårslöften eller att folk efter semestern tänker att  ”nu ska jag äntligen komma igång”. Dock är det inte lika stor skillnad i besöksfrekvens under senare år och speciellt inte på våra gym där vi har många som tränar regelbundet och konsekvent under året. Träning har för många blivit mer som en del i vardagen - och då spelar säsong eller månad inte lika stor roll.

    2. Är nyårslöfteskunderna hållbara medlemmar som brukar ändra sitt träningsbeteende, eller är det mer personer som gör en punktinsats?


    Det finns både och naturligtvis
    . Frågan är hur pass motiverad någon är att komma igång och skälet till varför. Har man ett tydligt ”varför” och verkligen är motiverad så är det lättare att stanna kvar. För oss är det viktigt att få igång de nya medlemmarna snabbt och även få dem att träna regelbundet. Får en ny medlem den hjälp och support som han/hon behöver i början så är chansen större att medlemmen fortsätter. De som till exempel satsar på en personlig tränare får oftare snabbare och effektivare resultat, vilket även ökar chansen att de stannar kvar.

    3. Vilket är ditt bästa tips för att komma igång med träning som är lätt/möjlig att fortsätta med  som en del av vardagen?


    En av våra värderingsord är NO EXCUSES
    och jag tror verkligen på det. Slopa alla ursäkter och gå och träna. Få in det i kalendern och prioritera det istället för andra ”viktiga saker”. Precis som jag nämnde förut så är det viktigt att man kommer igång regelbundet och konsekvent. Gå till gymmet varje vecka de gånger du bestämt så kommer bra saker att hända på vägen. Det gäller att ha tålamod och köra på även om det inte alltid är roligt. Sen får man se till att hitta sätt som gör det roligt - träna med en kompis, träna grupp pass eller kör med en PT om du har svårt att motivera dig själv.

    Men framför allt - JUST DO IT.

    Vi har öppet dygnet runt för våra medlemmar så det hjälper också, du kan inte skylla på att gymmet är stängt, hälsar Roger.