Karriär

    Sofia får ICA Fastigheters marknadsplatser att synas

    Hon sköter fem marknadsplatsers marknadsföring, kommunikation och PR. Tillsammans med hyresgästerna ska hon stärka besökarnas upplevelser och skapa intresse för platsen. Inte alltid en lätt uppgift – i synnerhet i och med de förändringar som detaljhandelsbranschen nu genomgår.

    Hej Sofia, du är engagerad i flera handelsplatser. Berätta mer om ditt arbete kring centrumledning?

    Det innebär att jag centralt från ICA Fastigheter fokuserar på fem marknadsplatsers marknadsföring, kommunikation och PR. Jag jobbar tillsammans med hyresgästerna för att stärka besökarnas upplevelse på våra platser och skapa intresse för dem.

    Det kan handla om att synas via till exempel annonsering, skyltning, film på digitala skärmar, webb, sociala forum och events. Dessutom försöker jag även hjälpa hyresgästerna lokalt på marknadsplatserna att samverka för att skapa lönsamma, trivsamma platser med liv och rörelse.

    Varför är det viktigt med en välfungerande centrumledning?

    Varje marknadsplats behöver en identitet och ett utbud av hyresgäster som harmoniserar med varandra för att vara en plats som attraherar besökarna. Tillsammans med den kommersiella förvaltaren och uthyrningsansvarige skapar vi platsens identitet.

    Att ha ett forum att diskutera sina kommersiella behov och möjligheter är viktigt och något som jag som centrumledare hjälper dem med på ett strukturerat sätt. Det ger både nöjdare hyresgäster och en högre avkastning för oss båda.  

    Kan du dra nytta av att jobba med flera marknadsplatser?

    Absolut, en stor del av mitt arbete är även att planera och samordna platsernas marknadsplaner och marknadsaktiviteter. Då är det en stor fördel att det sker centralt eftersom jag kan skapa synergier av såväl marknadsmaterial, aktiviteter som upphandling av tjänster och material, vilket spar både tid och pengar.

    Vilka trender ser du just nu kring framtidens handelsplatser?

    Mer och mer handel lyfts in på nätet, men det betyder inte att människor vill sluta träffas och umgås. Tvärtom har det blivit ännu mer fokus på det kvalitativa sociala mötet i våra stressade liv. Jag tror därför att marknadsplatser och shoppinggallerior mer och mer kommer utveckla ”arenor” för människor att mötas på under trevliga former, men som skapar en kvalitativ upplevelse.

    Vad skulle det kunna vara för upplevelser?
    Det kan till exempel vara mat- och restaurangkoncept med teman eller det lite oväntade som lär dig laga desserten själv och plocka ihop din sallad på takodlingen. Eller träningsaktiviteter tillsammans och upplevelser som provsmakningar och spa. Den retailaktör som kan kombinera behovet av online med det socialt fysiska är nog den som klarar sig bäst de kommande åren. 

    Om Sofia

    Namn: Sofia Lindegård
    Utbildning: Fil kand. i ekonomi genom Marknadsföringsprogrammet Växjö Universitet och 2-årigt program för grafisk design & illustration, Berghs School of Communication
    Familj: Man och två barn, 12 och 13 år
    Det här är mina största styrkor: Att se helheten i ett projekt, uppdrag eller problem. God lyssnare, lösningsorienterad och bra på struktur med ordning och reda.
    Det här kan jag bli bättre på: Att ha tålamod och inse att ibland behöver saker ta lite extra tid.
    Det här är mina drivkrafter i karriären: AAtt förbättra saker. Det ger mig energi att ta tag i projekt eller problem och se dem som utmaningar med målet att få dem att fungera bättre än i dagsläget. Det kan vara att förenkla, effektivisera, öka vinsten eller bara göra vardagen trevligare. Gäller allt från att organisera en garderob till hur en marknadsplats parkering ska fungera.
    Fritidsintressen: Sport. I familjens kalender är i stort sett varje dag intecknad för fotboll eller gymnastik. Denna vinter är jag fystränare för en utvecklingslag i fotboll (Brommapojkarna) och är sedan sju år tillbaka gymnastiktränare med målet att få tjejer och killar att röra på sig, utmana sig själva och bygga en bra självkänsla. Som avkoppling påtar jag gärna i trädgården.
    Så här är en optimal handelsplats uppbyggd: Jag ser det som en plats där människor möts i vardagen för att både uträtta rationella ärenden som inspireras av det oväntade, men även mötas socialt och ha trevligt eller som att gå till vårdcentral och tandläkare. Den är lätt att ta sig till och upplevs och identifieras som ”min plats” av besökarna på ett positivt sätt.

    Dela